Kommunikation

En introduktion till sociala medier för föreningar

Praktisk användning av Facebook

Hamza-Butt

Bild: Hamza Butt

 

På Facebook kan användare till exempel skriva långa texter, dela mängder av bilder i fotoalbum och långa videoklipp. Innehållet från alla i ditt nätverk dyker upp som ett gemensamt flöde när du loggar in på Facebook. Du kan interagera med det innehållet genom att markera att du gillar det, kommentera eller dela det vidare.

Facebook är ett särskilt bra forum för att tipsa om nyheter och aktuella händelser i er förening, lägga ut efterlysningar eller viktig information till medlemmar.

 

En bild säger mer än tusen ord

Genom Facebook är det lättare att uppmana till handling än vad det är på Instagram, eftersom du enkelt kan dela med dig av till exempel en länk till föreningens hemsida eller kanske ett anmälningsformulär för medlemskap. Men trots det, så är bilder och film mest populärt även här. Det är enkelt för mottagaren att ta till sig och ögat fastnar lättare vid en bild än en text. Men det betyder inte att ni ska vara rädda för att använda text på Facebook. Här går det bra att kombinera både bild, text och länk. Lägg gärna lite extra krut på att välja en bra bild, snarare än att skriva en lång text.

 

Det du gillar är det du ser

Genom att skapa en offentlig ”sida” så kan alla ”gilla” den för att se vad ni publicerar. När personer ”gillar” något ni publicerar innebär det också större spridning för inlägget, som då i sin tur visas i dessa personers flöden.

Inlägg på Facebook visas därför inte i kronologisk ordning för dem som gillar din sida. Därför kan du inte veta säkert när andra ser dina inlägg, de kan dyka upp i deras flöden långt efter att de faktiskt publicerats.


Hur stor spridning inlägg får varierar och avgörs av algoritmer, en mängd matematiska instruktioner som bestäms av de som äger Facebook. Det går också att få större spridning på ett inlägg genom att andra personer eller sidor ”delar” det i deras egna flöden. Det är därför bra att dela material som personer som gillar er sida kan dela vidare till andra. På så sätt får ni också bättre spridning på era inlägg och fler personer kan hitta fram till er Facebook-sida.