Kommunikation

En introduktion till sociala medier för föreningar

Introduktion Instagram

Chicle-sin-azucaR

bild: Chicle-sin-azucaR

 

På Instagram hittar du 500 miljoner aktiva användare per månad (augusti 2016), som alla använder sig av plattformen för att dela bilder och filmer med andra. Här kan du registrera ett eget konto som privatperson, men också skapa ett offentligt konto för till exempel din förening. På Instagram publicerar du bilder och film, som lagras i ett litet bildbibliotek på ditt konto. Vilka som ser innehållet bestämmer du själv. Antingen kan du ange att kontot är offentligt eller så låser du det genom att markera att du vill vara privat. 

Även på Instagram bygger du upp ett nätverk, genom att ”följa” andra konton och personer för att se deras innehåll. Följer de dig tillbaka kan ni båda se varandras bilder och filmer. Innehållet från alla du följer dyker upp i realtid som ett gemensamt flöde. Du kan också markera att du gillar bilderna eller filmen, samt kommentera dess innehåll. Det här är de grundläggande funktionerna i Instagram, som till skillnad från Facebook och Twitter bara går att använda som applikation på din smarta telefon.

Instagram är framför allt populärt bland privatpersoner som använder applikationen för att dela med sig av sin bilder och film från sin vardag med vänner och familj, men också för att följa offentliga personer, företag och organisationer.